Een werkdag

3 augustus 2017 - Mendelejevsk, Rusland

De russische sauna: noemen ze hier BANJA (FONETISCH GESCHREVEN) was heerlijk. De buren van viktor Ruksana en Irina bouwen ergens verderop een huis. De tuin is al klaar achter het huis en staat vol met groenten en fruit. En hoe! Ik kreeg er op dlag een minderwaardigheidscomplex van, zo goed verzorgd stond alles erbij. Halverwege de tuin had Albert, de buurman , voor zijn vrouw een blokhutje gebouwd met een zitgedeelte en een verkleedruimte een een sauna. In de sauna stond een grote ijzeren houtkachel die de ruimte verhitte. En warm was het er! Mannen en vrouwen apart. Als je een beetje gewend was aan de hitte dan werd je geslagen met een bos berkentwijgen met blad. Goed voor de doorbloeding en nog lekker ook ! Af en toe kreeg je een plens koud water over je heen.
De buurvrouw bakt voor haar inkomen heelijke taarten en er stond er ook eentje voor ons klaar . Ze noemden deze, weer fonetisch, een tsjak tsjak. Een soort biscuitdeeg bolletjes aan elkaar geplakt met heerlijke honing.de kinderen van het echtpaar renden hun benen uit het lijf om ons de hele tuin te laten zien en van alles voor ons te plukken en te laten proeven.
We vielen als een blok in slaap toen we in ons appartementje ( een soort pied a terre van onze gastheer en -vrouw ) aankwamen.
De volgende dag hebben we de hele dag gewerkt. Ruksana had allemaal aanvragen van mensen die ook behandeld wilden worden voor de atlas. We hebben daarbij hele mooie dingen meegemaakt.war zijn de mensen hier puur en lief! Er kwamen 2 vrouwen met een zwaar autistische jongen met het syndroom van Down.Hij kon niet praten en zal een jaar of 17 zijn geweest. Hij was een beetje bang voor ons of zo want toen hij ons van zijn moeder een hand moest geven, rukte hij zich los. Peter ging toen eerst zijn oma behandelen en daarna wilde hij ineens ook. Toen hij klaar was, vloog hij Peter om zijn hals en mij even later ook . We stonden allemaal te huilen!

1. Guido & Simone:
    4 augustus 2017
    Deze post gemist.. Is niet gemeld in de mailboxen denk ik.
    Mooi verhaal. Dank voor het delen; benieuwd naar de verhalen.
    Kussen aan de Russen.