Eerste hele vrije dag

11 augustus 2017 - Mendelejevsk, Rusland

Vanmorgen eerst gezamenlijk naar een bazar geweest en nog wat spulletjes gekocht om mee te nemen. Ruksana, Viktor en Irina kochten levensmiddelen in en spullen voor hun klanten. Toch nog even de groente cq notenman behandeld, want die had een hernia. Het was zo' n lieve man dat we het niet laten konden. Daarna naar hun huis om van en kleine rauwe maaltijd te genieten. Ze weten in korte tijd de heerlijkste gerechten te maken van rauwe ingrediënten. Maar vandaag ook voor ons iets gemaakt met boekweit, die voorgekookt was. Daarna in de auto op weg richting bos en wei naar een plek waar allemaal bloemen en kruiden groeiden en bosaardbeien groeiden. Die konden we als we ons bukten zo plukken en als je rijpe bosaardbei hebt geproefd weet je hoe aardbei eigenlijk hoort te smaken. Al die waterige aardbeien die in Nederland worden aangeboden voor veel geld zijn gewoon surrogaat. Hoewel er ook wel lekkere exemplaren aangeboden worden.  Maar er gaat voor ons niets meer boven een bosaardbei uit Rusland. Verder zover het oog kon reiken allerlei veldbloemen en kruiden zoals de alleen de natuur het kan. Perma cultuur in optima forma en alles ecologisch en ,hier heel gewoon. We hadden al eerder ergens anders diverse zaden van oa wilde lupine geplukt. Hopelijk slaan die bij ons ook aan. Voor hun kruidenhandel  allerlei kruiden geplukt en bij thuiskomst meteen in bosjes opgehangen om te drogen. Omstreeks vijf uur naar Albert en Natasha voor de bbq van vis. Wat hadden die zich weer uitgesloofd om het ons naar de zin te maken. Behalve op Lesbos bij Janush, die de vis vroeg in de ochtend vers ging vangen, hebben we niet zo lekker vis van de bbq gegeten. En dan nog diverse salades, gekookte aardappelen, Russisch brood, ......teveel om op te noemen en op te eten. Het was ook sinds lange tijd dat we een gewone maaltijd hadden genuttigd en dat beviel ons best. De jongste van Albert en Natasha wilde wel met ons mee, zat de hele tijd bij ons, met name bij Marianne met wie hij via de vertaalapp allerlei taalproefjes deed. Peter ging weer de bagna in en werd weer eens met berkentakken geslagen en als een echte stoere masochist  vond hij dat weer heerlijk. Het doet niet echt pijn, het zijn dunne takjes met bladeren in een bosje samen gebonden. Peter en Viktor hadden ze de dag ervoor samen van de talrijke berkenbomen die hier groeien gemaakt. Je ziet ook overal berkenbomen afgewisseld met dennen. Een mooi gezicht. Morgen gaan we naar een Anastasiadorp, waar we weer oude bekenden van het festival zullen ontmoeten. Die weten niet dat we komen, dus ze zullen wel heel verrast zijn. We komen daar morgen wel op terug.

1. Guido & Simone:
    11 augustus 2017
    Laatste dagen lieverds; nog even volop alles opnemen.
    Aardbei-kussen aan de Russen..
  2. Marjanne:
    12 augustus 2017
    Grappig en mooi dat gedroogde fruit. Ben 45 jaar geleden in Rusland geweest die herinnering komt
    daardoor terug... Ik denk dat jullie straks het gevoel hebben heel lang weg te zijn geweest door al die
    indrukken.
    Ben benieuwd naar jullie belevenissen in het Anastasiadorp.
  3. TinekeNieuwenhuizenSchreurs:
    12 augustus 2017
    Lieve schatten Geniet daar nog even lekker. Wat zijn die twee weken snel gegaan.
    Voor morgen een heel goede reis. Doe voorzichtig.
  4. Marjolein Steur:
    13 augustus 2017
    Klinkt goed die aarbeien.:) Goede reis terug....................en doe voorzichtig..............